Munkaközösségek

BEVEZETŐ

A Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Köznevelési törvény, rövidítésben Nkt.) 71. § (1) bekezdése az alábbiakban határozza meg a szakmai munkaközösségek általános feladatkörét:
„A szakmai munkaközösség részt vesz a nevelési-oktatási intézmény szakmai munkájának irányításában, tervezésében, szervezésében és ellenőrzésében, összegző véleménye, figyelembe vehető a pedagógusok minősítési eljárásában.”

A 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 34. szakasza pedig meghatározza a szakmai munkaközösségek működésével kapcsolatos legfontosabb szabályokat az alábbiak szerint:
„A szakmai munkaközösség dönt a működési rendjéről és munkaprogramjáról. A szakmai munkaközösség – szakterületét érintően – véleményezi a nevelési-oktatási intézményben folyó pedagógiai munka eredményességét, javaslatot tesz a továbbfejlesztésére.”
A hatályos jogszabályok ennek megfelelően sok előírással szabályozzák a szakmai munkaközösségek tevékenységét, és számos esetben fontos jogokat delegálnak a munkaközösségek számára.

Egy köznevelési intézmény szakmai munkaközösségei nem működhetnek egymástól függetlenül, hiszen tevékenységünk lényege az intézményi tevékenység egészének előbbre vitele a szakmai munkaközösség működési területének fejlesztésével, a munkaközösségek együttműködésének javításával. A szakmai munkaközösségek tehát nem egymás ellenében, hanem egymást kiegészítve járulnak hozzá az intézmény szakmai-pedagógiai tevékenységének fejlesztéséhez.
Iskolánkban 9 szakmai munkaközösség szerveződött pedagógiai alapfeladataink, legfőbb értékeink és pedagógiai céljaink megvalósítása köré szerveződve:
1. Tanulásban akadályozottak alsó tagozatának munkaközössége
2. Tanulásban akadályozottak felső tagozatának munkaközössége
3 Értelmileg akadályozottak tagozatának munkaközössége
4. Fejlesztő iskolai munkaközösség
5. Munkacsoport munkaközösség (készségfejlesztő iskola)
6. Utazó gyógypedagógusok munkaközössége
7. Kollégiumi és délutáni felkészítést segítő pedagógusok munkaközössége
8. Komplex egészségnevelő munkaközösség
9. ÖKOiskolai munkaközösség

Szakmai közösségeink innovatív, fejlődni akaró és tudó pedagógusok csoportjai, akik az intézmény szakmai megújulásában élen járnak, olyan értékeket képviselve, mely a gyógypedagógia szellemében, minden esetben sérült gyermekink fejlődését segíti, ösztönzi.
Bár iskolánk több telephelyen és épületben működik öt alapfeladatot ellátva, mégis fontos szempont a munkaközösségek szakmai munkájában az egymás munkájának megismerése, közös kapcsolódási pontok tervezésével közös projektek, szakmai események, rendezvények megvalósítása.
Az itt dolgozó szakemberek szakmai és módszertani ismereteire építve számos belső tudásmegosztás valósul meg, kölcsönösen segítve egymás fejlődését.

Tanulásban Akadályozottak alsó tagozata

A tanulásban akadályozottak alsó tagozatán sajátos nevelési igényű, gyermekek nevelése, oktatása, fejlesztése történik.

Az alsó tagozat az alapfokú nevelés-oktatás első szakasza. Fő feladatunk a tanulási és szociális képességek megalapozása, fejlesztése, a gyermekek komplex személyiségfejlődésének, egyéni adottságainak figyelembevételével.
Tanítási óráinkat tevékenységközpontúság jellemzi, amely életszerű helyzetek teremtésével alkalmat nyújt tanulóink számára konkrét élmények és tapasztalatok gyűjtésére. Pedagógiai tevékenységünk minden területén jelen van a differenciálás. Figyelembe vesszük a tanulóink egyéni képességeit, adottságait, személyiségét, sérülés specifikumát. Ennek megfelelően egyénre szabott feladatokkal lehetőséget teremtünk a legoptimálisabb fejlődésre, a felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra.

A csoportmunkák során a gyengébb képességű tanulók játékosan tanulhatnak a jobb képességű társaik segítségével. Megtanulnak együtt dolgozni, együttműködni, egymást elfogadni. Kiegészítik egymás munkáját, ezáltal sikerélményhez jut minden csoporttag. Alkalmazzuk a kooperatív tanulási-tanítási technikák és módszerek közül mindazokat, amelyek a tanulóink képességeihez igazodnak.

Munkánkat minden osztályban gyógypedagógiai asszisztens segíti. Részt vesz a pedagógiai tevékenységekben, segíti a differenciált egyéni fejlesztést. Közreműködik a tanulók minél önállóbb feladatvégzéséhez szükséges feltételek megteremtésében, a lehető legnagyobb fokú önállóság kialakításában.

Minden osztályban van interaktív tábla, melyhez mi magunk is gyakran készítünk változatos, érdekes játékos feladatokat. A játékos feladatok a tanítási órák alappillérei, melyek biztosítják a gyerekek aktivitását, a felszabadult munkavégzést, az oldott, kudarctól megkímélő légkört.

Kiemelt figyelmet fordítunk a tehetségek korai felimerésére és gondozására. Tanulóink kiemelkedő képességeinek hatékony fejlesztésével hozzájárulunk hiányosságaik kompenzálásához is.

Tanulóink a Meixner féle dyslexia prevenciós módszerrel tanulnak írni, olvasni, amely maximálisan alkalmazkodik a gyermekek haladási üteméhez. Jellemzője az aprólékosan felépített tanagyag kis lépésekre lebontva, valamint visszatérő ismétlésekkel kiegészítve. Nagy hangsúlyt fektet a gyermekek pszichés, önbizalmi megerősítésére.
Módszerünk a játékos, gyakorlatközpontú ismeretszerzés, ahol a gyermek lelkiállapota felülírja adott esetben a tananyagot a csengetési rendet.

Tagozatunkon állatasszisztált terápiát, kutyaterápiát is alkalmazunk. A sikerélmény nyújtása alapvető része a fejlesztésnek. Egy jól képzett kutyával és megfelelő feladatokkal minden gyerek lehet sikeres. A kutyán keresztül a legzárkózottabb gyermekhez is közel kerülhetünk. A nem, vagy nehezen beszélő, kevésbé mozgékony gyerekeket is motiválja, beszédre, cselekvésre készteti az állattal való kapcsolatteremtés vágya. A foglalkozásokon alapvető a tolerancia, a társakra és a kutyára való odafigyelés, az együttműködés.

Az alsó tagozatot a nagyobb önállóság, a visszajelzések, a korrigálások, a megerősítések dominanciája jellemzi. Célunk a szakasz végére a kultúrtechnikák (írás, olvasás, matematikai alapműveletek) eszközszintű elsajátítása. A minél önállóbb feladatvégzés, a tanulási technikák megismerésével az önálló tanulásra való felkészítés.

Magyar nyelv és irodalom óra

Magyar nyelv és irodalom óra

Csoportmunka

Differenciálás

Hallgatók fogadása

Hallgatók fogadása

Matematika óra – csoportmunka

Boldogságóra – Optimista szemüvegen át más a világ

Kutyaterápia

Családi nap az állatkertben

Megérkezett a télapó

Ulwila Színeskotta zeneoktatási módszer

Tanulásban Akadályozottak felső tagozata

Az általános iskolai felső tagozaton a tantárgycsoportos oktatás a preferált módszerünk. Számos pedagógiai megközelítést alkalmazunk, mint például a frontális, egyéni, csoportos, páros és kooperatív technikák. Az interaktív eszközök, mint a tanulói tabletek és az interaktív táblák, széles körű lehetőségeket biztosítanak az ismeretek mélyebb megértéséhez. Mindegyik osztályterem már rendelkezik interaktív táblával, ami lehetővé teszi az interaktív tanulást.
Nagy hangsúlyt fektetünk az élményközpontú tanulásra, valamint az egyéni képességekre szabott differenciálásra. Ennek eredményeként minden tanuló képes az egyéni tempójában haladni, miközben a tanulás élménnyé válik számukra. Ez a sokoldalú megközelítés lehetővé teszi, hogy minden diák kiaknázhassa a saját erősségeit és fejlessze azokat, miközben támogatást nyújtunk az esetleges nehézségek leküzdéséhez, felzárkózáshoz és tehetséggondozáshoz.

A tanév során aktívan részt veszünk az iskolában megrendezett tematikus hetek programjaiban, összhangban az iskola által meghatározott témákkal és célokkal. Emellett aktív szereplői vagyunk az ÖKO iskolai programoknak, melyek során környezettudatosságra és fenntarthatóságra neveljük diákjainkat.

Az iskolai tehetségnapra való felkészítés is fontos része tevékenységeinknek. Ez lehetőséget biztosít diákjainknak, hogy megmutassák tehetségüket és kreativitásukat a szélesebb közönség előtt. Ezen események mind hozzájárulnak diákjaink fejlődéséhez és a közösségi élet erősítéséhez az iskolában.

Az informatika órákon belül kiemelt figyelmet fordítunk diákjaink digitális kultúrájának fejlesztésére és az IKT eszközök hatékony használatára. Ennek érdekében számos modern eszközt és szoftvert alkalmazunk, melyek segítenek a tanulóknak a digitális kompetenciák fejlesztésében és a technológiai világban való eligazodásban.
Az ALF feladatkészítő szoftvert például arra használjuk, hogy interaktív és izgalmas tanulási környezetet teremtsünk, ahol a diákok saját tempójukban és szintjüknek megfelelően fejleszthetik informatikai készségeiket. A Blue-Bot robotok és LEGO Mindstorms programok alkalmazása pedig lehetőséget ad a gyakorlati készségek fejlesztésére és a problémamegoldó képességük gyakorlására.

Ezen eszközök és programok használatával arra törekszünk, hogy diákjaink magabiztosan és hatékonyan tudjanak navigálni a digitális világban, és felkészüljenek a jövő kihívásaira és lehetőségeire.

A délutáni oktatást segítő munka fontos része az iskolai tevékenységnek, amely kiegészíti a délelőtti nevelőmunkát. Mindig figyelembe vesszük az egyéni szükségleteket, és segítjük az iskolában folyó oktató-nevelő munkát.
Módszertani kultúránkat folyamatosan fejlesztjük, és építünk a pedagógiai kreativitásra és újításra. A célunk, hogy hozzájáruljunk a gyermekek és fiatalok személyiségfejlődéséhez, jellemének formálásához, önbizalmának erősítéséhez, felelősségvállalásának kialakításához, valamint közösségi szellemiségük megalapozásához. Ezáltal minden tanuló számára biztonságos és támogató környezetet teremtünk, ahol fejlődni és kiteljesedni tudnak.
Délutáni tevékenységbe beépülnek a szakkörök, mely a tehetségek kibontakoztatását, és a szabadidő hasznos eltöltését szolgálák.

Ezek a következők:
• életvitel szakkör
• hagyományőrző szakkör
• rajz szakkör
• asztali tenisz szakkör
• robotika szakkör

A tehetséggondozás kiemelten fontos számunkra, ezért tanulóinkat tanulmányi és sportversenyekre is felkészítjük. Ezek a versenyek lehetőséget nyújtanak számukra arra, hogy kibontakoztathassák tehetségüket és sikerélményeket szerezzenek. A versenyek részvételével nemcsak a versenyszellemüket fejlesztjük, hanem segítünk nekik felfedezni és kiaknázni az egyéni képességeiket is. A sikerélmények pedig motivációt adnak számukra a további fejlődésre és teljesítményük növelésére.

Céljaink:
• nyugodt légkör megteremtése.
• önálló feladatvégzésre való törekvés
• egyéni fejlesztés
• a digitális kompetenciák fejlesztése, IKT eszközök használata
• közösségi életre nevelés
• alapvető szabályok ismerete, betartása
• alapvető emberi értékek közvetítése
• egészséges életmódra nevelés
• ÖKO szemlélet kialakítása
• egyénre szabott képességfejlesztés
• magatartási problémák eredményesebb kezelése

A tagozaton alkalmazott mérési módszereink:
Minden tanév kezdetén elvégezzük a bemeneti méréseket, amelyek alapján elkészítjük az egyéni fejlesztési terveket. Ennek révén hatékonyabban tudjuk támogatni tanulóink fejlődését. A magyar nyelv és irodalom, valamint a matematika tantárgyakban alkalmazott egyperces mérések lehetővé teszik számunkra, hogy folyamatosan kövessük a gyerekek fejlődését. Az év végén kimeneti méréseket végzünk, amelyek átfogó képet adnak számunkra a tanév során elért eredményekről. Ez a rendszer segít abban, hogy időben felismerjük a fejlődési területeket, és célzottan tudjunk segíteni a tanulóknak az előrehaladásukban.

ÖKO munkaközösség

„Okosan ökosan”
Iskolánk, mint Örökös ÖKOiskola, abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nem csak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén.
Ez három szinten mutatkozik meg:
Pedagógiai szinten
A társas kapcsolatok szintjén
Technikai, gazdasági szinten
Pedagógiai szinten:

  • előnyben részesítjük a komplex, valós élethez közel álló szituációkat
  • beépítjük az ismeretek elsajátításába az ökológiailag jelentős világnapokat
  • a passzív szabály- és tudáselsajátítás helyett az aktív, a helyi környezetet felhasználó, a helyi környezetért való cselekvés közben történő tudásszerzésre helyezzük a hangsúlyt.

A társas kapcsolatok szintjén törekszünk arra:

  • hogy az programok megvalósításában szerepet kapjon a csapatmunka;
  • hogy a társas élet szabályai ne előre meghatározottak legyenek, hanem a diákok felelős részvételével kialakítottak legyenek;
  • hogy az iskola ne csak befogadója, hanem aktív alakítója, kezdeményezője is legyen külső kapcsolatoknak.

A technikai/gazdasági szinten igyekszünk:

  • takarékosan bánni az energiaforrásokkal;
  • csökkenteni a tényleges hulladék mennyiségét;
  • szelektív gyűjtéssel formálni a hulladékkezelést;
  • az iskola külső belső környezetét esztétikusan alakítani;
  • a technikai dolgozók aktív részvételével formálni a tanulók környezettel kapcsolatos benyomásait;
  • megteremteni az egészséges étkeztetés feltételeit.
  • Pedagógiai munkánk során figyelembe vesszük a gyermekek életkorát és egyéni sajátosságait, ennek megfelelően változatos pedagógiai módszereket alkalmazunk a környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel kialakítása érdekében.
  • Kooperatív tanulási technikák
  • Osztálykirándulások
  • Csoportszintű gyakorlati foglalkozások
  • Versenyek
  • Témanap – Projektnap
  • A tanítási órákon alkalmazott klasszikus módszerek
  • Projekthét

Komplex egészségnevelő munkaközösség

Munkaközösségünk több terápiás területet ölel fel, több tanuló esetében komplex módon történik a megsegítés.
A munkaközösségünk szakmai területei építkeznek egymás tapasztalataiból, eredményeiből, hiszen a tanulók fejlesztése sokkal hatékonyabban működik, ha több irányból történik a terápiás megsegítése.

Területeink:

  • beszéd-és nyelvi kommunikáció csoport
  • terápiás csoport
  • sport-és mozgás csoport
  • szociális csoport

Kiemelt célunk, hogy a tanulás folyamatát minél jobban támogassuk, biztosítva az egészséges személyiségfejlődést a különböző terápiás eljárások alkalmazásával, prevenciós programok szervezésével.
A tanulók körében olyan hátránykompenzáló tevékenységeket folytatunk, melyek a tanulóink szociális kompetenciáinak erősítésére fókuszál, segítve ezzel a társadalmi integrációjukat.
Törekszünk olyan támogató iskolai légkör kialakítására, amelyben tanulóink önbizalma, önértékelése, az adottságaiktól, a képességüktől függetlenül pozitív irányba fejlődik.

Segítjük az új tanulók érkezésének beilleszkedési folyamatát, nehézségek esetén az iskola pszichológusaink, a szociálpedagógus tanácsokkal támogatják a tanulókat, a szülőket, a pedagógusokat egyaránt. Nagy hangsúlyt fektetünk a diákok sikerélményhez juttatására, az egészséges életmódra nevelésre, a lelkiegészségvédelemre, a tehetségazonosításra, a tehetséggondozásra. Munkaközösségünk egyik kiemelt feladatát képezi a tehetséggondozás a sport területén, a személyes képességek kibontakoztatásának segítése: számos megyei, régiós, országos versenyen indulnak diákjaink, ahol szinte mindig dobogós helyezéssel térünk haza.A szülői körben is hangsúlyosan megjelenik a munkaközösségünk több területének szakmai munkája, ezzel is erősítve az intézmény és a családok együttműködését. Rendszeresen egyéni konzultációkat biztosítunk a szülők számára. Munkaközösségünkből több szakember az intézményen belül a pedagógusaink számára, s több esetben külső szakemberek körében is előadásainkkal, műhely munkáinkkal szakmai tudást bővítő, tudást megosztó tevékenységet folytatunk. Minden munkaterületünk hatékony munkájának az alapfeltétele az intézményen belüli és kívüli szerteágazó szakmai kapcsolatok kiépítése, működtetése, az intézményünk különböző szintjeinek szoros együttműködése.

Kiemelt feladataink:

  • együttműködés közvetlen és közvetett intézményi partnereinkkel (intézményi vezetőkkel, pedagógusokkal, tanulókkal, szülőkkel, pedagógiai szakszolgálat szakembereivel, gyermekvédelmi szakemberekkel…stb.)
  • megfigyelés osztályokban, osztályfelmérések végzése, szűrések, nyomon követés
  • mozgáskorlátozott tanulók komplex szomatopedagógiai megsegítése
  • egyéni konzultációk gyermekek, szülők és pedagógusok számára
  • tehetség felismerése, gondozása
  • csoportos foglalkozások az önismeret, a társas készségek, az együttműködés, csoportkohézió, beszédhibák, nyelvi zavarok javítása, fejlesztésének érdekében
  • krízistanácsadás, prevenciós tevékenységek
  • terápiás foglalkozások szervezése, lebonyolítása egyéni és csoportos keretek között

S munkánkkal mit szeretnénk elérni:

  • intézményi szintű szakmai együttműködés további erősödése a gyermekek fejlesztési folyamatában
  • az egyéni magatartási, tanulási, fejlődési lemaradások okainak feltárásával eredményesebb beavatkozás a nehézségek csökkentésében
  • a komplex egészségnevelési megközelítés (testi- lelki egészség) érvényesülése az iskolai nevelő-oktató munkában
  • a pedagógusok mentális jó(l)létének erősítése
  • megvalósuljon a szabadidő hasznos, aktív eltöltése
  • a sport, a mozgás tevékenységének beépülése a mindennapokba, tehetséggondozás

Dátum: 2025. május 16.

Galéria

Intézményünk galériájában megtakintheti iskolai rendezvényeinket, foglalkozásainkat, ünnepségeinket...

Étkeztetés

Élelmezés szervező: tel.: 06/30 304-67-23, Központi telefonszám és email: 52/414-356 (26-os mellék) etkezes@diminfo.hu

tovább...

Elérhetőség

Debreceni Bárcszi G. EGYMI
4024 Debrecen, Budai Ézsaiás utca 2.


tovább...